- Locatie
De Meesters, Pastoor van Haarenstraat 36, 5464 VG Mariaheide
- Voorzitter
- Kees van Rooij
- Toelichting
-
Themadag Algemeen Bestuur - inloop / lunch tussen 13:00 en 13:30. Aanvang programma 13:30 uur met een korte AB-vergadering, aansluitend themadag (besloten bijeenkomst).
Noot: de ambtelijke vertegenwoordiging van de deelnemers geeft met bijgevoegd collectief advies op de AB-agenda invulling aan haar adviesrol richting het AB. Door te komen met een collectief advies op de beslispunten, blijkt duidelijker wat de gezamenlijk gedragen lijn is. Met een annotatie en/of voorbereidend overleg worden eventuele aanvullende lokale of specifieke inzichten meegegeven aan het AB-lid (volgens eigen gemeentelijke werkwijze).
De RSP-leden van de deelnemers ontwikkelen deze werkwijze nog verder. Aanbevelingen of wensen vanuit het AB zijn welkom.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en vaststellen agenda (13:30)
-
2
A. Mededelingen
B. Ingekomen stukken
Er zijn geen ingekomen stukken
-
3
Voorstel:
1. De besluitenlijst van het AB van 3 juli 2024 vaststellen.
2. Kennis te nemen van de doorlopende actiepuntenlijst.Bijlagen
-
4
Voorstel:
- Kennis te nemen van de ingediende zienswijzen bij de begroting 2025 en de reactienota daarop.
- Vaststellen van de begroting 2025, inclusief het voteren van de gevraagde investeringskredieten ad € 80.000.
Bijlagen
-
5
Voorstel
1. De Vergaderkalender ODBN 2025 vast te stellen, voor zover betrekking hebbend op vergaderingen van het Algemeen en Dagelijks Bestuur.Bijlagen
-
6
Na dit agendapunt gaat het Algemeen Bestuur verder met het inhoudelijke programma van de themadag.
-
7Opening door externe voorzitter Rodney Weterings (14:10 uur):
-
8
Presentatie door Jan Lenssen over de Omgevingsanalyse en Doelenboom 2025-2028.
In het Omgevingsbesluit is vastgelegd dat de bestuursorganen die deelnemen in een omgevingsdienst gezamenlijk een uniforme uitvoerings- en handhavingsstrategie vast dienen te stellen. Met het Regionaal Strategisch Platform is afgestemd dat het daarvoor wenselijk is om een omgevingsanalyse op te stellen, waaruit blijkt welke ontwikkelingen er op de ODBN (en haar deelnemers) afkomen, die gevolgen hebben voor onze taakuitvoering. Zodat we vervolgens – op basis van wat uit de omgevingsanalyse blijkt - kunnen bepalen welke doelstellingen daaruit voortvloeien.
De omgevingsanalyse geeft een beeld van de maatschappelijke opgaven binnen het werkveld van ODBN ter bescherming en verbetering van de fysieke leefomgeving in de regio Brabant Noord op basis van Europese, nationale, regionale en lokale ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving. De omgevingsanalyse schetst de mogelijke effecten voor de vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken (VTH-taken) en adviestaken van de ODBN voor de komende jaren (2025 - 2028).
BMC is ingeschakeld om de ODBN te helpen bij het opstellen van de omgevingsanalyse. In de afgelopen periode is door BMC-documentonderzoek gedaan en hebben diverse gesprekken en sessies plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot het opstellen van het (bijgevoegde) concept-document: “De veranderende omgeving van ODBN en effecten op en doelen voor de taakuitvoering 2025-2028 Omgevingsanalyse en doelenboom t.b.v. UHS 2025 – 2028”.
Jan Lenssen zal tijdens de vergadering een toelichting geven op het document en de totstandkoming daarvan. Aan het AB wordt gevraagd om feed-back te geven op het document, vanuit een bestuurlijk perspectief.
- Is in de concept-Omgevingsanalyse een goed beeld geschetst van wat er op de ODBN afkomt, en is dat een beeld waarin ook het AB zich herkent?
- Herkent het AB zich in de geformuleerde effecten en doelen voor de taakuitvoering?
- Wat wordt er door het AB nog gemist; waar kan het document aangescherpt worden?
Op basis van de feed-back van ODBN-medewerkers, het RSP en het AB wordt het concept-document later aangepast. De definitieve versie zal - als onderdeel van de totale Uitvoerings- en handhavingsstrategie - ter besluitvorming aan het Algemeen Bestuur worden voorgelegd.
Bijlagen
-
9
In onze regio wordt momenteel samengewerkt voor het formuleren van beleid op het gebied van de thema’s externe veiligheid, geur en geluid. De drie trekkers van de thema’s zijn uitgenodigd om tijdens de themadag in drie korte sessies van steeds (maximaal) 10 minuten per thema een beeld te schetsen van het proces dat is gestart, de doelstelling en de verwachte uitkomsten daarvan. Ook wordt stilgestaan bij de vraag hoe de samenwerking in de toekomst kan worden voortgezet.
De trekkers van de werkgroepen zijn: Maira de Jong van Lier van Maashorst voor geur, Chris Vleer van ’s-Hertogenbosch voor externe veiligheid (in verband met vakantie wordt zij vervangen door Luc van Beurden, MijnGemeenteDichtbij) en Margreet Lips van Meierijstad voor geluid.
Bijlagen
-
10
Presentatie over het werkprogramma door Anne van den Berg (afdeling Gemeenten) gevolgd door een inhoudelijke discussie.
Bijlagen
-
11Afronding en sluiting (17:00 uur)